WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
SYSTEM OŚWIATY
Jeżeli coś cię zaniepokoiło w rozwoju twojego dziecka, zgłoś się do lekarza!
W przypadku wykrycia u dziecka niepełnosprawności złóż wniosek do poradni psychologiczno-pedagogicznej, najbliższej twojego miejsca zamieszkania. Możesz tam otrzymać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, która umożliwi ci skorzystanie ze wsparcia jakie oferuje system oświaty.
W niektórych niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych działają zespoły opiniujące uprawnione do wydawania ww. opinii.
Zadbaj o pomoc dla swojego dziecka
Znajdź zespół wczesnego wspomagania rozwoju: http://cie.men.gov.pl/index.php/wyszukiwarka.html
(wybierz „wyszukiwanie zaawansowane” i zaznacz „wczesne wspomaganie rozwoju”). Więcej informacji na stronie: www.men.gov.pl (wybierz „zwiększanie szans/kształcenie specjalne/akty prawne”)
Rodzice nieposiadający dostępu do internetu mogą uzyskać pomoc, korzystając z podanych w ulotce numerów telefonów.
Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
• Ustalenie (na podstawie opinii) kierunku i harmonogramu działań w zakresie wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością i wsparcia jego rodziny.
• Nawiązanie współpracy z podmiotem leczniczym lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb.
• Opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspierających rodzinę.
• Analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie.
Wczesne rozpoznanie problemów rozwojowych dziecka i objęcie go specjalistyczną opieką daje szansę na zminimalizowanie trudności rozwojowych lub ich całkowite wyeliminowanie.
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju
• Są organizowane od chwili wykrycia niepełnosprawności u dziecka do podjęcia nauki w szkole.
• Mają na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka.
• Są wsparciem dla rodziny dziecka.
• Mogą być prowadzone w formie zajęć indywidualnych i grupowych z dzieckiem i jego rodziną, od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka.
• Mogą być organizowane w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole podstawowej (w tym specjalnej), w ośrodkach oraz w publicznej
i niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
REHABILITACJA MEDYCZNA
Czy wiesz, że…
• Każde dziecko posiadające obywatelstwo polskie i zamieszkujące na terenie Rzeczypospolitej Polskiej ma prawo do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, niezależnie od statusu ubezpieczenia zdrowotnego rodziców.
• Rodzicu ! Jeżeli zauważysz u twojego dziecka niepokojące zachowania lub zaniepokoiło cię coś w jego rozwoju, powiedz o swoich obawach położnej, pielęgniarce lub lekarzowi.
Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarka podstawowej opieki zdrowotnej oraz położna podstawowej opieki zdrowotnej mają obowiązek przeprowadzić wizyty i dokonać oceny stanu zdrowia i rozwoju Twojego dziecka, zgodnie z uprawnieniami.
Aby skorzystać ze świadczeń rehabilitacji medycznej, m.in. rehabilitacji dla dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego, rehabilitacji dzieci z dysfunkcją narządu słuchu, mowy oraz rehabilitacji narządu wzroku wymagane jest skierowanie od lekarza właściwego oddziału szpitalnego i poradni specjalistycznej. W przypadku rehabilitacji dla dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego skierowanie wystawione może być także przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.
• Jeżeli w najbliższej okolicy miejsca zamieszkania nie ma placówki prowadzącej rehabilitację leczniczą dostosowaną do potrzeb twojego dziecka,
lub czas oczekiwania jest dość długi, informacje o innych placówkach oferujących te same świadczenia można uzyskać we właściwym Oddziale Wojewódzkim NFZ, na stronie internetowej lub telefonicznie.
• W ośrodkach udzielających świadczeń rehabilitacji dla dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego jest zapewniona diagnoza lekarska i wszechstronna terapia m.in. z zakresu rehabilitacji narządów ruchu, fizjoterapii, neurologii, psychologii, logopedii.
• Prowadzona rehabilitacja medyczna jest dostosowana do wieku i potrzeb dziecka.
• Wczesna diagnoza i rozpoczęcie terapii są szansą na większe powodzenie rehabilitacji.
Przydatne linki:
http://www.men.gov.pl/
http://www.mz.gov.pl/
http://www.cie.men.gov.pl/index.php/sio-wykaz-szkol-i-placowek.html
http://www.ore.edu.pl/
http://www.ore.edu.pl/s/1229
[icon name=”icon-download”] Pobierz ulotkę PDF